sábado, 28 de diciembre de 2013

TAXONOMIA DE BLOOM

DESCRIPCIÓ:
En les últimes sessions de GITIC vam parlar sobre la Taxonomia de Bloom i individualment vam fer un resum, així extraient les idees principals del document d’ http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php.

Eduteka.org, Taxonomía de Bloom para la era digital [en línia].                                   
<< http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php>> [consulta: 13/12/13].

-Sinopsis
La Taxonomia de Bloom és una eina per els docents i els encarregats del disseny de les capacitacions. La Taxonomia Original creada per Benjamín Bloom i la Taxonomia revisada de Bloom feta per Lorin Anderson se centren en el domini cognitiu. Andrew Churches va actualitzar aquesta revisió d’ acord amb les noves tecnologies, Taxonomia del Bloom per l’era digital. Aquesta no només treballa l’àmbit cognitiu sinó que també inclou elements cognitius (eines i mètodes).

-Antecedents de la Taxonomia del Bloom
Benjamin Bloom (psicòleg educatiu) va desenvolupar al 1956 la taxonomia d’Objectius Educatius. La seva taxonomia segueix el procés de pensament. La seva proposta va des de les Habilitats de Pensament d’Ordre Inferior (LOTS) fins a les Habilitats de Pensament d’Ordre Superior (HOTS). Usa substantius en cada categoria i les organitza de forma ascendent.

-Taxonomia revisada de Bloom
Lorin Anderson va fer unes revisions a la Taxonomia de Bloom (usar verbs i no substantius en cada categoria i el canvi de la seqüència de les categories dins la taxonomia) i al 2001 va publicar la Taxonomia Revisada del Bloom.

-Les Habilitats de Pensament d’Ordre Inferior (LOTS)  

 
RECORDAR
Recordar és recuperar, rememorar coneixements que estan a la memòria. Adjunt a aquesta categoria trobem: xarxes socials, examen, etiqueta, llista, etc.
 
COMPRENDRE
Comprendre és entendre conceptes i processos i explicar-los o descriure’l.  Adjunt a aquesta categoria trobem: verbs clau relacionats amb aquest verb (interpretar, resumir, parafrasejar, entre d’altres), comentar i anotar, etc.
 
APLICAR
Aplicar és usar els coneixements apresos en diferents situacions. Adjunt a aquesta categoria trobem: jugar, córrer i operar, carregar i compartir, editar, etc.

 
ANALITZAR
Analitzar és examinar quelcom separant les parts que ho formen. Adjunt a aquesta categoria trobem:  enllaçar, crear mapes on hi hagi relacions entre els conceptes, etc.                  
        
AVALUAR
Avaluar és establir judicis a partir d’uns criteris determinats. Adjunt a aquesta categoria trobem: comentar i reflexionar al bloc, col·laborar i treballar a la red, investigar etc.
 
CREAR
Crear és unificar tots els elements per formar un tot coherent i funcional. Adjunt a aquesta categoria trobem: programar, filmar, emetre vídeos i àudios, etc.

-Les Habilitats de Pensament d’Ordre Superior (HOTS)
Els verbs citats anteriorment no donen importància a la presencia de les TIC. Cal digitalitzar aquesta Taxonomia i, aquí apareix la Taxonomia de Bloom per l’era digital.

-La col·laboració i la Taxonomia digital de Bloom
La col·laboració pot ser un element de la Taxonomia de Bloom i/o un mecanisme que pot usar-se per facilitar el Pensament d’Ordre Superior i l’aprenentatge.

-La col·laboració no és una habilitat del segle XXI, és essencial en el segle XXI
Hi ha d’haver una relació entre col·laboració i la manera com els docents ensenyen els estudiants. Sovint, s’aprèn col·laborant. Hi ha eines de col·laboració (blocs d’aula, xarxes socials…).

- Habilitats de pensament
Un cop adquirim aquestes habilitats les conservem per sempre. La pedagogia del segle XXI es basa en passar de les Habilitats del Pensament de Ordre Inferior a les Habilitats d’ Ordre Superior.

A més a més, a partir del quadre que visualitzareu a continuació vam fer comentaris relacionant les diverses habilitats de pensament amb el què havíem fet a GITIC i el que es podia fer a l’escola.
 




REFLEXIÓ:
La Taxonomia de Bloom, en definitiva, ens mostra les competències que els estudiants haurien de desenvolupar (i, per tant, els docents han d’avaluar-les) i, també, ens aporten exemples concrets (es plasma en la imatge que acabeu de visualitzar anteriorment) del que l’estudiant ha de ser capaç de fer per demostrar que domina els continguts. És una bona guia que podem usar tant els mestres com els alumnes per saber d’ on venim i cap a on hem d’anar.



AMPLIACIÓ:
Per últim, m’agradaria compartir amb vosaltres aquest esquema gràfic sobre la Taxonomia Original creada per Benjamín Bloom i la Taxonomia revisada de Bloom feta per Lorin Anderson. Així, podeu observar d’una manera clara quines són aquestes revisions que he explicat anteriorment.
 


No hay comentarios:

Publicar un comentario