DESCRIPCIÓ:
La descripció és
una manera d’organitzar el discurs on el que es pretén és representar
lingüísticament objectes, persones, paisatges, experiències, entre d’altres. Es
poden descriure tots els aspectes de la realitat, des dels més concrets als més
abstractes.
Podem diferenciar
dues classes de descripció: la objectiva i la subjectiva. En la primera,
l’autor és imparcial davant l’objecte descrit i es limita a descriure amb la
major objectivitat i precisió possibles. En la segona, l’autor descriu
l’objecte des de la seva perspectiva basant-se en allò que li suggereix a ell.
L’estructura dels
textos descriptius pot variar si aquests no són científics però si ho són, han
de seguir un ordre establert. Hi ha tres procediments ordenats: l’establiment
del tema, la caracterització i la relació amb el món exterior. El primer fa
referència a la presentació de l’objecte com un tot. El tema es pot instaurar
des de l’ inici o bé, un cop enumerades les característiques. El segon fa
referència a l’explicació de les qualitats, les propietats i les parts de
l’objecte descrit. I, el tercer fa referència a la relació que hem d’establir
entre l’objecte descrit i el món exterior, tant pel que fa a l’espai i el
temps, com pel que a les associacions que es poden establir amb altres móns o
objectes anàlegs (comparació, metonímia, metàfora).
Per tal d’elaborar
una descripció hem de seguir els següents passos: idear (explorar la situació),
ordenar (esquema estructural), textualitzar (redacció del text). Primerament
hem de conèixer la situació ja que tota descripció està condicionada pel
context en què apareix la comunicació: la relació entre els interlocutors, el
coneixement que suposadament comparteixen, etc. Un cop finalitzat el primer
pas, hem d’ordenar totes les informacions que hem obtingut. I, finalment ens
endinsarem a la redacció del text descriptiu, tenint en compte que en les
descripcions subjectives i expressives s’usen molt les comparacions i les
metàfores i, s’ha de fer una bona tria de les paraules que utilitzarem. Mentre
redactem el text descriptiu, hem de tenir presents les següents tècniques
descriptives: sintagmes nominals adjectivats, verbs en present o imperfecte
d’indicatiu, paraules que descriuen impressions sensorials, terminologia,
definicions, enumeracions, comparacions, metonímies, personificacions i
al·literació.
Un cop explicada
la descripció de manera teòrica, m’agradaria compartir amb vosaltres les
activitats que vam fer a la classe de COED. Primerament, vam treballar les
descripcions a partir de diverses cançons. Inividualment, mentre escoltaves la
cançó havies d’escriure què era el que et suggeria, que et transmetia. I,
després vam fer el mateix amb la poesia visual i la poesia.
Un cop finalitzada aquesta activitat i per treballar nosaltres mateixos les
descripcions, vam fer dues activitats diferents. Una d’elles anomenada Qui ets
tu? i consistia en descriure un
company o una companya de classe a través d’una fotografia (en aquesta s’havia
d’incloure un lema). Vaig decidir descriure la Mar, ja que des de l’inici del
curs havia connectat molt bé amb ella. Vaig voler descriure a través dels seu
ulls el seu caràcter alegre, optimista, esperançador que des d’un primer moment
em va impactar.
I, l’altra activitat consistia en elaborar una altra descripció (del mateix
company o companya o d’un altre) seguint el model que volguessim. Jo vaig optar
per una narració per descriure la meva companya Anna Peralta.
L'inici d'una amistat
L'inici d'una amistat
12 d’octubre del
2013. Un dia molt esperat, ja que feia anys que somiava en anar a la
Universitat, saber què se sentia a l’estar estudiant el que realment desitjava.
De ben segur, començava una etapa nova: nous reptes, noves il·lusions i nous
companys.
Al finalitzar la
presentació on ens van informar què faríem i com funcionava la Universitat,
vaig anar caminant al tren que em duia cap a casa. Estava perduda, no sabia en
quin ferrocarril m’havia de pujar. Allà, al meu costat, hi havia una noia alta
i esvelta, de cabells castanys llisos i amb uns ulls d’un color marró intents. Els
seus llavis, carnosos i perfilats, ressaltaven gràcies a un pintallavis de
color vermell. M’agradava com portava recollit el cabell, duia una trena
agafada amb una pinça blau cel. La seva mirada, propera i dolça, em va
transmetre bons sentiments. Així, vaig preguntar-li si em podia ajudar. Va
somriure i va dirigir-me el camí. Aleshores, vaig optar per iniciar una
conversa. Em va explicar quin grau cursaria (Educació Primària, com jo) i com
es deia (Anna). A partir de llavors, vam iniciar una bonica relació.
Hores i hores vam
estar xerrant sobre nosaltres, explicant-nos anècdotes i vivències personals. Sempre
anàvem a la fleca que hi ha al costat de la Universitat i, menjàvem croquetes.
Se’ns passava l’estona rapidíssim, ja que ens sentíem còmodes parlant l’una amb
l’altra. És així com poc a poc, vaig anar coneixent-la, sabent com era i, em va
obrir el seu cor.
Va explicar-me
coses que em van sobtar. Ha viscut situacions realment dures al llarg de la
seva vida i, sempre les ha afrontat amb un somriure. Com deia ella: “Andrea, el
món continua i he de seguir lluitant”. Vaig saber que era una persona madura i
amb molta fortalesa, no es rendia a la primera.
També, vaig
esbrinar que era esportista perquè des de ben petita fa bàsquet i, a més a més,
ensenya a nens i nenes d’ entre nou i onze anys aquest esport. Sempre em
parlava dels “seus nens” (com ella els anomenava), de com eren i de l’orgull
que sentia cap a ells. Aleshores, vaig conèixer a una noia més dolça, que
estima als nens i el seu treball. Una persona que s’esforça perquè els que
estan amb ella se sentin còmodes i feliços.
A més a més, és
lluitadora, lluita pels seus somnis. L’Anna va anar a la manifestació per
defensar la independència i, encara que va haver de superar obstacles que
l’impedien anar, finalment va assistir. Així, va defensar el que realment creia
que estava bé, els seus ideals sense importar l’opinió de la resta. I, a més a més ha passat proves, com ara la Selectivitat, per poder
estudiar el que sempre ha desitjat i el que l’apassiona que, en aquest cas, és
l’educació.
La seva
personalitat, des d’un primer moment, em va agradar. Tot el que m’explicava i
com ho feia, era realment d’admirar. Estava clar que des de l’ inici del curs
tenia il·lusió per trobar noves companyes i fer amistat amb elles. L’Anna era
la persona que més havia connectat amb mi, ens divertíem i ens sentíem bé
estant juntes. Realment, començava un vincle que, de ben segur, ens marcaria a
les dues; una amistat de veritat.
REFLEXIÓ:
El fet de treballar la descripció mitjançant aquestes activitats és interessant ja que, de ben segur, molts de nosaltres sempre que treballàvem la descripció a l’escola ho fèiem a partir d’escrits sense deixar volar la nostra imaginació i creativitat. Així, a COED hem pogut treballar la descripció però sempre deixant que cada persona pugui elaborar-la a la seva manera, tenint en compte els diversos models que existeixen.
El fet de treballar la descripció mitjançant aquestes activitats és interessant ja que, de ben segur, molts de nosaltres sempre que treballàvem la descripció a l’escola ho fèiem a partir d’escrits sense deixar volar la nostra imaginació i creativitat. Així, a COED hem pogut treballar la descripció però sempre deixant que cada persona pugui elaborar-la a la seva manera, tenint en compte els diversos models que existeixen.
A més a més, el fet d’exposar les fotografies de l’activitat Qui ets tu? davant
la resta de companys i companyes de l’aula ens ha permès conèixer-nos més i
millor entre nosaltres i saber quines són aquelles virtuts i aquells defectes
que posseïm tots. També, ens hem sentit entusiasmats a l’observar les diferents
descripcions fetes ja que en diverses ocasions comentàvem que no se’ns hagués
ocorregut mai descriure un company així. Per tant, també aprens i t’enriqueixes
de la imaginació i de la creativitat de la resta.
AMPLIACIÓ:
Per finalitzar, m’agradaria plasmar el famós quadre de Pablo Picasso,
titulat Guernica. Penso que descriu meravellosament bé tant els fets de
Guernica com la desesperació, el caos, la violència, etc. que es va viure durant
la Guerra Civil Espanyola.
No hay comentarios:
Publicar un comentario