DESCRIPCIÓ:
Els primers dies de classe de COED vam estar tractant el
tema de la comunicació, què és i quins factors engloba. Així, vam dividir la
classe per grups petits (d’unes cinc o sis persones) i vam llegir-nos diversos
fragments d’uns llibres que parlaven sobre la comunicació.
Al meu grup ens va tocar “El regal de la comunicació”,
article escrit per S. Serrano l’any 2003. Ens explica els diversos canvis i
l’evolució que s’ha produït en el camp de la tecnologia fins el segle XXI.
Mostra èmfasi en el fet que, actualment disposem de molta informació sense
límit i, el fet d’accedir fàcilment a una gran quantitat de notícies,
coneixements, etc. fa que també augmenti el nostre grau d’incertesa i
d’independència de l’entorn. També, el fet que hi hagi tanta informació
disponible a la xarxa fa que coneixem altres llocs del món, les seves cultures
i la seva gent però també ens sentim fràgils, insegurs, amb incertesa ja que en
qualsevol moment, fins i tot quan menys t’ho esperis, pot ocórrer quelcom que
ens trenqui els esquemes. I, per finalitzar ens dóna una dada rellevant: avui
en dia una persona en un sol dia pot estar en contacte amb la mateixa quantitat
d’informació a la xarxa que podia tenir a l’abast durant tota la seva vida una
persona que va viure a començament del segle XVIII.
A més a més, un cop acabada la lectura per grups i fet el
resum extraient les idees principals del text, ens vam adonar que una paraula
pot tenir diferents interpretacions. I, això ens va servir de pretext per
parlar de les connotacions de les paraules. La connotació és el conjunt de
significats subjectius que donem a una paraula (en contraposició de la
denotació que és el conjunt de significats objectius que donem a un mot i, sovint,
està identificat amb la definició del diccionari).
I, per aprofundir més en aquest vam fer el següent exercici:
de manera individual vam haver de puntuar unes paraules del camp semàntic de la
brutícia (brut, impur, infecte, llardós, merdós, porc i ronyós) de menys a més
brut. Ens vam adonar que molts vam coincidir posant la mateixa puntuació a
algunes paraules però amb altres no. Per tant, el significat d’una paraula pot
variar segons la persona.
REFLEXIÓ:
Penso que les connotacions de les paraules són més importants
del que sovint ens imaginem, ja que el que per nosaltres pot significar una
paraula quan la pronunciem no és el mateix que pot significar per una altra.
Així, abans de pronunciar una paraula hem de tenir en compte la persona o les
persones que tenim davant nostre per tal d’evitar confusions, conflictes, etc.
També, cal tenir present que la mateixa paraula pot tenir
significats diferents depenent del lloc on et trobis. Per exemple, la paraula
burritos pels mexicans fa referència al seu menjar típic i pels argentins, els
nens que no estudien.
AMPLIACIÓ:
Per finalitzar, m’agradaria compartir amb tots vosaltres
un text escrit per Ramon Camats, professor de filosofia, de processos educatius
i de dificultats d’aprenentatge a la Universitat de Lleida i, també professor
de filosofia, psicologia i sociologia a l’IES Manuel de Montsuar. Aquest text
està extret de: El sexe de les paraules [en línia] <<http://rcamats.wordpress.com/2011/03/07/el-sexe-de-les-paraules/>> [consulta: 23/12/13].
“Una amiga
m’ha fet a mans un conjunt de reflexions sobre el sexisme contingut en el
llenguatge que ara em plau compartir amb vostès. Es tracta d’una enumeració de
termes que mostren com les paraules, a banda de referir-se als objectes,
situacions i relacions existents en el món, expressen molt més del que diuen.
Això es fa evident a través del que anomenem «connotacions» dels termes. Així,
el concepte «verd», a banda de referir-se a un color, indica l’esperança i la
joventut. «Rosa» també és un color, i connota l’amor, la feminitat, etc. Però
tot plegat són banalitats. On les connotacions són realment importants perquè
revelen els valors d’una societat que han quallat en el llenguatge és en els
noms que tenen doble gènere. Aleshores ens adonem que el masculí té un
significat estàndard, neutre, de vegades fins i tot positiu, mentre que el seu
corresponent femení sovint té connotacions negatives no simètriques.
Empro ara, lliurement, els exemples que m’han tramès: «Déu» es refereix al
principi masculí, creador de l’univers, etc. «Deessa» té la connotació d’ésser
mitològic, propi de cultures obsoletes i oblidades. «Home ambiciós» designa
intuïtivament un individu emprenedor, pencaire, amb personalitat. «Dona
ambiciosa», té la connotació d’interessada, harpia, xuclasang. «Aventurer» és
un home agosarat, sense por. En canvi, «aventurera» suggereix el que hom
anomena una dona fàcil. Encara un altre exemple: «cortesà» designa l’individu
que forma part d’una cort reial, mentre que «cortesana», que en el seu moment
designava la contrapart femenina, ara ha vist degenerat el seu significat i es
refereix més aviat a una prostituta.
Avui celebrem el dia de la dona treballadora. Desgraciadament, encara hem de
parlar de la discriminació que aquesta pateix arreu i de la necessitat
d’establir mesures de discriminació positiva, de legislar per tal d’aconseguir
la paritat en els càrrecs i la igualtat en els sous, etc. Tot plegat està molt
bé però penso que, alhora, cal que també parem atenció al llenguatge. Aquest,
entre altres coses, conté la sedimentació més dura de les nostres actituds i
valors, i resulta molt difícil escapar a la forma de pensar a què ens obliga,
car no podem pensar si no és amb paraules. Altrament dit: si no n’arranquem el
prejudici i la misogínia no ens en sortirem mai.”
No hay comentarios:
Publicar un comentario